De komende tijd zal ik zo af en toe een blog schrijven over waarden die onze organisatie kenmerken. Vandaag start ik met ‘ondernemen of denken in problemen’?
Een aantal maanden geleden was ik bij een klant op bezoek. Op een bepaald moment noemde de directeur van deze organisatie het volgende (ik parafraseer): ‘wil je ondernemen of denk je in problemen’? Deze uitspraak is blijven hangen en gebruik ik sindsdien dikwijls in mijn communicatie.
‘Ondernemen of het denken in problemen’ zijn tegenpolen van elkaar. De letterlijke betekenis van ondernemen, volgens Van Dale, is: 1) op zich nemen en 2) beginnen te doen, uitvoeren, actie ondernemen.
Mensen die denken in problemen, weten altijd mitsen en maren te bedenken zodra zich een situatie voordoet. Al denkend en pratend komen er leeuwen en beren op de weg, om vervolgens niet tot actie over te gaan. Mensen met een ondernemende houding zijn zich vaak wel bewust van het feit dat er bepaalde problemen zich kunnen voordoen, maar zien vooral de kansen en denken vanuit die kansen. En dan bestaat ook de kans dat je een keer je hoofd stoot, maar je hebt het dan in ieder geval geprobeerd.
Een mooi voorbeeld: één van onze klanten was recent op zoek naar een supportmedewerker. Deze klant had moeite met het vinden van de juiste persoon. Ik suggereerde hem om iemand aan te nemen die wellicht niet helemaal in het ideaal profiel past, maar waarvan ik geloof dat hij van enorm toegevoegde waarde kon zijn. De betreffende klant heeft uiteindelijk die persoon aangenomen, want: “ik wil door en heb mensen nodig” en hij zag kans om dat te doen met de betreffende sollicitant.
Als Aatop ICT zijnde willen we werken vanuit een ondernemende houding. Ben je op zoek naar een voortvarend bureau dat graag problemen oplost in plaats van problemen creëert? Bel ons!
Door: Matthijs